Automotive Intelligence Insights
Deel 8


16/06/2020
Automotive Intelligence Insights <br/> Deel 8

Dit artikel is onderdeel van de wekelijkse Insights Serie waarin Automotive Intelligence uit de doeken doet over technieken, tips & tricks waarmee je slimmer en beter kunt functioneren als autoverkoper, ook onder de nieuwe condities waar we in het coronatijdperk mee te maken hebben. Deel 8 van AM-i Insights gaat over de zomerperiode. Komkommertijd. Hoe kunnen we deze periode het beste benutten?

RESUMÉ

In deel 6 en 7 van AM-i Insights hebben we gehad over manieren waarop je gedragsverandering kunt borgen. De eerste vijf edities van Insights hebben je een goed beeld gegeven van de technieken waarmee je betere aantallen realiseert, maar hoe zorg je dat het ook echt gaat gebeuren? We bespraken het ‘Ulysses contract,’ het nut van een daily stand up, het maken van een realistische planning en het koppelen van alle nieuwe taken aan oude rituelen. Nog een keer teruglezen hoe je het ervoor kunt zorgen dat veranderingen ook echt structureel zijn? Bekijk hier deel 6 en 7:

Automotive Intelligence Insights Deel 7

Hoe staan we er voor

We hoeven er geen geheim van te maken, en het is ook al een aantal keren benoemd in deze serie: het zal de komende tijd moeilijker worden om auto’s te verkopen. Dat we de komende tijd ‘wind tegen’ zullen hebben, geldt niet alleen voor de automotive, ook andere bedrijfstakken gaan het moeilijker krijgen. Het is goed om dit onder ogen te zien en de consequenties daarvan te begrijpen. Anderzijds is het ook zo dat (met het versoepelen van de maatregelen en een verbetering van de cijfers) veel Nederlanders zich af beginnen te vragen of een vakantie naar Italië niet toch nog even zou kunnen, zo op de valreep. Zo slecht gaat het dus ook weer niet. Dat is wat we bedoelen met die balans tussen tevredenheid en ‘paniek.’ De wereld zal echt niet vergaan, maar het is wel verstandig om je te beseffen dat actie nodig is om het hoofd boven water te houden. Deze serie is in het leven geroepen om je bij dat laatste een handje te helpen. De informatie die we op dat gebied met je gedeeld hebben, is ook voor de komende periode extreem relevant. Het is namelijk zomer in Nederland.

‘Komkommertijd’

Normaal gesproken is de zomer vooral goed nieuws natuurlijk: zon, zee, strand, aangename temperaturen, noem het maar op, redenen genoeg om gelukkig te zijn. Echter betekent het voor dealers, autobedrijven en retailers in andere takken van sport vaak ook dat het erg rustig kan zijn in de winkel. De verleiding is aanwezig om dit gegeven aan te grijpen als het perfecte excuus om even achterover te leunen – en de boog kan ook zeker niet altijd gespannen zijn – maar het zou gezien de huidige omstandigheden onverstandig en onverantwoord zijn om op dit moment je stoeltje in de zon te zetten, wachtend op betere tijden. Want de tijd die je nu over hebt, is bijzonder kostbaar. Traditioneel gezien zijn oktober, november en december hele belangrijke maanden voor dealers en autobedrijven. Het zijn maanden waarin veel goed gemaakt kan worden. Nu weten we alleen niet zeker hoe dat zal zijn. Worden uitgestelde aankopen alsnog gedaan in het najaar? Of blijft het voor langere tijd mager? We kunnen niet in de toekomst kijken, dus het is beter om op zeker te spelen. Dat doen we door de maanden tussen nu en oktober optimaal te benutten.

insights-8_detail

Niet dan pas, maar nu al

Het is heel makkelijk om de dagen op de kalender te laten verstrijken totdat het december is en je dan te realiseren dat je nog 100 auto’s moet verkopen om je doelstelling te halen. Maar dan is het te laat. Zeker als de trends op dat moment nog niet wezenlijk beter zijn dan nu. Verstandiger is het om de tijd die je nu hebt zo effectief mogelijk te benutten. Heb je ongeveer een beeld van jouw ratio offertes-auto’s? Dan weet je precies hoeveel offertes je moet voorbereiden om de gestelde targets in december te halen. Waarschijnlijk red je het niet om al die offertes in een week voor te bereiden. Reden te meer om, nu het rustig is, tijd te besteden aan het uitwerken van die offertes zodat ze straks klaarliggen om gebruikt te worden. Ver vooruit kijken is het devies.

Rome wasn’t built in a day

Het enige gevaar wat op de loer ligt – als je heel ver vooruit kijkt en die denkbeeldige grote stapel offertes op je bureau ziet liggen – is dat de moed in de spreekwoordelijke schoenen kan zakken. De ‘berg’ kan te hoog lijken. Het is daarom goed om nog even te denken over iets dat in het vorige deel van Insights is uitgelegd: stel realistische doelen en onthoud dat Rome niet in een dag is gebouwd. Kijk daarom goed naar de taken die je wil verrichten tussen nu en oktober. Verdeel ze over de tijd die je hebt en doe het stap voor stap totdat alles geregeld is. Vraag om hulp als je het nodig hebt en help een collega als hij of zij even in de knoop zit. Een goede verkoper kan veel bereiken, ook in slechte tijden. En dat geldt dubbel voor een goede verkoper in een team waar alle neuzen dezelfde kant op staan.

Deel jouw tips en ervaringen

Help collega’s beter te verkopen door jouw tips te delen met AM-i. Heb jij een gouden tip of aanpak die echt goed werkt met Online Adviesgesprek? Deel je ervaringen via support@am-i.nl en wij verwerken ze in AM-i Insights.

Wil je meer weten over AM-i Carstock en Online Adviesgesprek? Bezoek de website en maak een afspraak voor een live demo.

www.am-i.nl


Terug naar het overzicht
2 3 4 5 6

Meld je aan voor een vrijblijvende kennismaking